Skadet?
I samarbejde med Kaiser Sport & Ortopædi





1.4.21



I samarbejde med det anerkendte Kaiser Sport & Ortopædi tilbyder vi sportspsykologisk viden til dig, der er eller har været skadet - eller hvis du er interesseret i stor fysiologisk viden.
I dag er KSO en af Danmarks førende institutioner indenfor sports-retail og sundhedsfaglig behandling i den private sektor.





Uddrag af blogindlægget:

"Hej, mit navn er Frederik. Jeg er specialiseret fysioterapeut og en del af det sundhedsfaglige team i Kaiser Sport & Ortopædi (KSO). I dette blogindlæg vil jeg prøve at gøre dig klogere på udfordrende skadesprocesser og forebyggende værktøj, der kan gøre en unik forskel for din restitution."

"Jeg fortæller også hvorfor KSO indlægget er det perfekte væktøj til dine hverdagssko eller løbesko. Jeg inddrager min kollega Nickolaj, som til dagligt står blandt svedet i vores træningssal samt Mind Your Talent, der provierer dig med sportspsykologiske råd, som lynhurtigt får dig op på hesten igen."

Brasillianske Neymar brækkede ryggen under Verdensmesterskaberne i 2014. Han blev sat på et fly, scannet i luften og inden landingstellet var nede, blev han behandlet med stamceller og hestemedicin på et privat hospital i Indien. At være skadet er forfærdeligt, uanset hvem man ér. Desværre har de færreste af os muligheden for akut stamcelle behandling - Tværtimod ligger de fleste på sofaen indbundet i frosne grønne ærte med flettede hænder og ber' en stille bøn om hurtig restitution, imens anklen hæver til dobbelt størrelse.

"RESTITUTION | ET NYT NIVEAU (nedenstående råd af Mind Your Talent):

"Jeg savner at mødes med løbeholdet mandag aften" og "Jeg var så godt kørende, hvor er det typisk" er begge tanker de fleste med en skade har haft hængende. Som udøver (høj som lav) kan du møde helt centrale mentale udfordringer igennem de negative tanker, der er forbundet med dét som du ikke kan, men gerne vil. For eksempel at løbe. Skaden fjerner et grundlæggende autonomisk behov - (Jeg løber, når jeg vil) - og når den mulighed bliver fjernet er det vigtigt at holde tungen lige i munden og fokusere, for at komme tilbage til det du gerne vil: at løbe en tur.



VÆRKTØJER FRA MIND YOUR TALENT, DER KAN BENYTTES I SKADESSITUATIONER:


1 | VÆR TIL STEDE: Mange sportsudøverer, ryster på hovedet og kan ikke nikke genkende til det holistiske behandlende aspekt i sport, men det kan være alt afgørende for din skadesproces. Find en mindfulness playliste på Spotify, sid i ro og lyt 8-10 minutter om dagen. Du kan også gå en tur, uden at gå på kompromis med din skade, få luftet nogle tanker: Hvorfor betyder det at løbe noget for mig? Alfslut sætningen: Jeg løber fordi...


2 | BE SOCIAL: Det halter pludseligt efter med at være en aktiv del af det sportslige fællesskab. Det er vigtigt at vedligholde dit engagement i sporten og fællesskabet omkring. Undersøg nogle nye måder hvor du kan indgå i fællesskabet - find 2-3 punkter, hvor du kan bidrage socialt eller få et overblik over løbskalenderen og de tilhørende arangementer. Omfavn dine sociale fælleskaber, de er vigtige i en skadesproces.


3 | KOM I MÅL: Sæt nogle realistiske mål for din genoptræning. Accepter din skadessituation og nedskriv 3-5 punkter som du kan gøre noget ved. Undervejs i din skadesproces har du chancen for at prioritere nogle andre elementer og styrke relationer eller kompetencer.


Afsluttende kommentarer:
Ved at forsøge at acceptere skadessituationen – og suge inspiration fra de værktøjer, der giver mening for dig – kan du definere, hvad du kan gøre noget ved og hvad du ikke kan gøre noget ved. Skaden er sket og den kan du ikke gøre noget ved. Men du kan gøre noget ved – og endda styrke - dine løbe/fysiske kompetencer gennem eksempelvis restitutionstræning, svømning eller gåture.